K 1. lednu 2007 zaznamenali astronomové 362.447 planetek a spočítali jejich dráhu. Z tohoto počtu jich 145.705 očíslovali a 13.479 planetkám dali jména. Na serveru www.planetky.cz  to uvádí Miloš Tichý z jihočeské astronomické observatoře na Kleti, která se specializuje na pozorování planetek a komet.

Planetky jsou malá tělesa sluneční soustavy, která se pohybují kolem Slunce po eliptických drahách a nejeví kometární aktivitu. V uváděných počtech jsou podle Tichého zahrnuty i "trpaslíkoplanety" nově "vytvořené" na valném shromáždění Mezinárodní astronomické unie loni v srpnu v Praze.

Takovou "trpaslíkoplanetou" se stala například dřívější devátá planeta Pluto, která podle mínění účastníků valného shromáždění nesplňuje požadavky kladené na planetu. Dalšími planetkami srovnatelnými velikostí s Plutem jsou Eris nebo Ceres v hlavním pásu mezi Marsem a Jupiterem.

Počet objevených planetek roste stále rychlejším tempem, uvedla předsedkyně komise Mezinárodní astronomické unie pro pojmenovávání planetek a komet Jana Tichá z jihočeské observatoře na Kleti. Zatímco dosažení první tisícovky trvalo více než sto let (1801 až 1923), pětitisícovku astronomové překročili v roce 1991, 10.000 v roce 1999, 20.000 v roce 2001, 50.000 v roce 2002 a k 1. lednu 2005 jich bylo kolem čtvrt milionu. Příčinou tohoto tempa je rozvoj techniky, uvedla předsedkyně.

Pátrání po planetkách se v posledních letech věnují tři stovky observatoří po celém světě. Téměř 90 procent všech objevů připadá na pouhou dvacítku z nich. Absolutní prvenství patří americkému projektu LINEAR (Lincoln Laboratory Near Earth Asteroid Research), který má na kontě polovinu všech číslovaných planetek. Zaměřen je na hledání blízkozemních asteroidů. Z celkového počtu známých jich objevil tři čtvrtiny.

Při vyhledávání planetek nejde podle Tiché o množství objevů. Cílem je shromáždit co možná nejdokonalejší podklady ke studiu vzniku a vývoje sluneční soustavy a srovnávací materiál k nyní už prvním známým planetárním soustavám kolem jiných hvězd.

Rozruch obvykle vyvolávají takzvané blízkozemní planetky, u kterých nelze vyloučit srážku se Zemí. Astronomové jich dosud objevili zhruba 1800. Z toho je Zemi nebezpečných přes 600. Jsou to tělesa větší než 150 metrů, která by se mohla přiblížit na menší vzdálenost než 7,5 milionu kilometrů.