Vědci identifikovali ostatky astronoma KoperníkaKoperníkův hrob hledali historici a archeologové řadu let, protože astronom byl pochován velmi neokázale. Předpokládalo se nicméně, že byl pohřben ve Fromborku u Baltského moře, který byl za jeho života známým centrem hvězdářů.

Až v roce 2005 se vědci dostali hrobu na stopu. Z historických pramenů zjistili, že Koperník by měl být pohřben v katedrále ve Fromborku poblíž oltáře. Pod jedním z bočních oltářů našli 16 hrobů. Ale pouze dva přicházely v úvahu, protože v nich byli pochováni starci. Koperník žil na svou dobu nezvykle dlouho, zemřel v sedmdesáti letech. Na jedné hrobce byla tabulka se jménem Andrzej Gonsiorowski, vědci tak dospěli k závěru, že v druhé musí ležet Koperník.

Díky nalezené lebce kriminalističtí experti sestavili portrét. Počítačovou animaci pak srovnali s podobiznami namalovanými za Koperníkova života. Odborníci poté došli k závěru, že našli ostatky slavného astronoma.

Až dosud ale neměli jistotu. Neexistuje totiž vzorek DNA Koperníkových potomků, protože astronom jako duchovní děti neměl, a výsledky analýzy tedy nebylo s čím porovnat. Švédský profesor astronomie Göran Henriksson se ale rozhodl přijít věci na kloub a napadlo ho, že by se v knížkách, které Koperník vlastnil, mohl objevit třeba jeho vlas, s nímž by bylo možné DNA porovnat. V jedné z nich pak skutečně pár vlasů našel.

Nejlepší švédská odbornice v této oblasti Marie Allenová si poté přivezla z Polska zub z nalezeného hrobu a zjistila, že dva vlasy z knížky měly stejné DNA jako zub. "To je důkaz, že ostatky patří Koperníkovi," řekl Henriksson.

Pro Frombork je podle biskupa Jacka Jezierského identifikování ostatků Koperníka velkou událostí. V katedrále se zřejmě objeví sarkofág, do kterého budou uloženy.