Počet blogů v Evropě rychle stoupá a tyto internetové deníkové záznamy jsou stále věrohodnější. Podle dvou studií, které byly zveřejněny na nedávném mezinárodním setkání odborníků o "webu třetí generace" v Paříži, musejí s tímto fenoménem stále více počítat tradiční mediální uživatelé internetu, napsala agentura AFP.

Za deset let budou blogy "médiem jako každé jiné", míní dva experti na blogy, zakladatel a šéf výzkumu americké společnosti Tecnorati Dave Sifry a ředitel sekce informačních technologií společnosti na výzkum veřejného mínění Ipsos Alexis Helcmanocki.

Podle Sifryho přispívají blogy dokonce ke vzniku "nové podílnické a občanské ekonomiky". "Myšlenka, že jsme zároveň tvůrci i uživateli a že můžeme aktivně ovlivňovat naše rozhodnutí stejně jako našich přátel či sousedů, bude postupem času tak přirozená, jako když nyní čteme denní tisk," dodává.

"Dnešní uživatelé budou v budoucnu současně tvůrci i uživatelé," dodává Helcmanocki s tím, že blogy by měly být médiem, "které skončí s vlastní regulací". Podle něj by měli být tradiční mediální i ekonomičtí uživatelé internetu k blogům velmi pozorní také s ohledem na nové formy a metody spotřeby, které blogy poskytují.

Koncem září bylo na síti po celém světě více než 60 milionů blogů, jen ve třetím čtvrtletí vznikly tři miliony blogů za měsíc a 100 000 těchto záznamů za den. To dělá podle Sifryho z blogů nepřehlédnutelný mediální fenomén na síti.
Nově se blogy - vedle angličtiny, ve které je vedeno 39 procent blogů - etablují i v jiných jazycích, zejména v japonštině (33 procent), ale například i v čínštině (deset procent). Francouzských blogů jsou na internetu podle společnosti Tecnorati (tecnorati.com) jen dvě procenta.

Podle Helcmanockiho není sporu o tom, že blog v Evropě je již nyní "médium známé, aktivní a stále důvěryhodnější".
To potvrzují závěry nedávné studie společnosti Ipsos, které byla provedena na vzorku 2214 uživatelů internetu v pěti západoevropských zemích (Francie, Británie, Itálie, Německo a Španělsko). Podle ní 61 procent oslovených blogy zná a využívá.

Blog je také dle důvěryhodnosti na třetím místě za tradičním webem a články v tisku. V Evropě blogům věří 24 procent uživatelů internetu, ve Francii již 35 procent.

Blogy by mohly mít též vliv na chování uživatelů internetu jako spotřebitelů: 34 procent dotázaných v těchto zemích (44 procent ve Francii) se vyslovilo, že se před vlastním nákupem nějakého výrobku řídí komentáři v blozích, což je může v případě negativních komentářů od nákupu odradit. Na druhou stranu 52 procent dotázaných (62 procent Francouzů) vypovědělo, že příznivé hodnocení nějakého výrobku na nějakém blogu posílí jejich úmysl si jej koupit.