yahoo_192_128.jpg

Noviny ve svém blogu DealBook s odkazem na informované zdroje uvádějí, že Microsoft chce do správní rady Yahoo nominovat několik svých zástupců. Čas na to má do 13. března, což je nejzazší termín k podání návrhů.

Vedení Microsoftu ale údajně vyčká, zda Yahoo do té doby nezačne komunikovat a na původní nabídku Microsoftu nepřistoupí. Microsoft usiluje o spojení s Yahoo, protože potřebuje posílit své internetové aktivity. Dosud v nich totiž výrazně zaostává za jedničkou na trhu, společností Google.

Mluvčí Microsoftu řekl, že firma si vždy vyhrazovala právo využít všech možností, aby svůj záměr prosadila. Ke zprávě na blogu amerických novin se ale nechtěl vyjadřovat.

Pokus o převzetí rady může stát několik desítek milionů dolarů 

Microsoft podle agentury AP dává tomuto kroku zřejmě přednost před zvýšením nabídky, což by pro něj bylo mnohem dražší. Šance Microsoftu svého vzpurného rivala nakonec spolknout přitom výrazně narůstají, protože správní rada Yahoo je před hlasováním o novém složení zranitelná. Členové vedení se totiž nestřídají systémem každý rok jeden, takže nominace letos čeká všechny členy. Na to patrně Microsoft sází.

Zdroj blízký situaci agentuře Reuters řekl, že pokus o ovládnutí správní rady Yahoo by Microsoft mohl přijít na 20 milionů až 30 milionů dolarů. Zdroj ale neví o tom, že by se pro takovou strategii Microsoft rozhodl. Zakladatel Microsoftu Bill Gates v pondělí řekl, že kolem snahy získat Yahoo není nic nového.

"Poslali jsme jim dopis a ujistili je, že naši nabídku považujeme za férovou," cituje Reuters Gatese. Yahoo přitom zvažuje několik možností, jak Microsoft setřást. Podle některých informací firma jednala s mediálním magnátem Rupertem Murdochem, který vlastní skupinu News Corp. Murdoch by s Yahoo patrně spojil svůj společenský web MySpace.

Díky propadu na akciovém trhu hodnota nabídky Microsoftu klesá 

Pokud by náklady na prosazení svých lidí do čela Yahoo a na oslovení akcionářů nepřesáhly 30 milionů dolarů, jak tvrdí zdroje, pak by to pro Microsoft bylo velmi výhodné. V roce 2002, když se Hewlett-Packard snažil o převzetí firmy Compaq, dosáhly náklady na reklamu a vyjednávání s akcionáři asi 75 milionů dolarů. Tehdy šlo o přátelské spojení, proti němu se ale postavil vlivný akcionář a dědic firmy Walter Hewlett.

Většina nákladů na takzvaný "proxy fight" budou peníze na právníky, prostředníka, který bude Microsoft zastupovat při jednání s akcionáři Yahoo, a na režii. Připravit bude nutné tiskoviny, v nichž bude Microsoft vysvětlovat, proč mají akcionáři na nabídku přistoupit. Pokud s návrhem Microsoft uspěje a prosadí do správní rady své lidi, mohla by správní rada v novém složení současnou nabídku Microsoftu schválit.

Microsoft předložil nabídku na převzetí Yahoo 1. února. Část kupní ceny by uhradil hotově a část vlastními akciemi. Nabízená cena se tedy mění podle kurzů akcií na burze. Zpočátku měla nabídka hodnotu 44,6 miliardy dolarů (asi 766 miliard Kč), kvůli poklesu akcií Microsoftu ale dnes činí asi 41,9 miliardy USD.

Původně tak Microsoft nabízel 31 dolarů za akcii, nicméně odborníci se domnívají, že by měl nabídku zvýšit alespoň na 40 dolarů za akcii. Někteří akcionáři Microsoftu naopak radí nabídku raději zrušit.