Cílem projektu je zjistit například Ötziho vrozené choroby či zda dodnes žijí jeho potomci. Jde o zatím poslední z dlouhé řady výzkumů, které se zaměřují na nejrůznější aspekty Ötziho života a smrti.

Vědci ve středu oznámili, že z mumie odebrali vzorek kosti a extrahovali z něj DNA. Ačkoliv je získaný vzorek podle genetiků "extrémně zlomkovitý", současné špičkové přístroje se prý s jeho "přečtením" vypořádaly rychle.

"Přečetli jsme již 95 procent DNA," uvedl Carsten Pusch z Tübingenské univerzity.

Na interpretaci získaných dat se ještě pracuje. Zveřejněny mají být v roce 2011 při příležitosti 20. výročí objevení mumie.

Během výzkumu se vědci zaměřují také na otázku, zda ještě v současné době existují nějací Ötziho potomci a pokud ano, kde žijí. V centru jejich zájmu je i studium dispozic k vrozeným chorobám.

Ledový muž Ötzi zemřel ve věku asi 46 let před 5300 lety. Jeho tělo bylo nalezeno v roce 1991 v Ötztalských Alpách poblíž rakousko-italské hranice.

Mumifikovaný muž z ledovce, považovaný postupně za šamana, tuláka, psance či jedince obětovaného bohům, je od té doby předmětem čilého zájmu vědců. Zkoumali, co jedl, jak se oblékal, jaká měl zranění a co bylo příčinou jeho smrti. Přes počáteční nejasnosti se ukázalo, že Ötzi byl zasažen šípem do zad a vykrvácel.

Původní spor, zda Ötzi patří Rakousku nebo Itálii, byl vyřešen v italský prospěch. Mumie leží od roku 1998 v archeologickém muzeu v jihotyrolském Bolzanu v iglú z ledových bloků, které uchovávají chlad a vlhko, a návštěvníci muzea ji mohou spatřit okénkem.