Vyplývá to z předběžných závěrů zkušebního letu uskutečněného v pondělí, které v úterý večer zveřejnila agentura DPA. Výsledky je ale třeba brát ještě s rezervou, varují vědci.
Výzkumný letoun Falcon 20 E se dvěma piloty, jedním palubním inženýrem a třemi vědci z Německého střediska pro letectví a vesmír (DLR) odstartoval z Oberpfaffenhofenu u Mnichova a směřoval nejprve na Lipsko, pak přes Hamburk k nizozemským hranicím a přes Porýní a Stuttgart zpátky do Oberpfaffenhofenu. Během letu vědci měřili pomocí laseru hustotu částic sopečného prachu ve vzduchu a jejich velikost.
Podle jedenáctistránkové předběžné zprávy, která dnes byla zveřejněna, naměřily přístroje nad Lipskem koncentraci 60 mikrogramů vulkanického popela na kubický metr vzduchu. Celkem byly vrstvy s popílkem nahnědlé a obsahovaly i větší částice, "srovnatelné s mraky prachu ze Sahary". Vertikální i horizontální členění vrstev vzduchu obsahujících vulkanický prach podle zprávy kolísalo. Nad středním a jižním Německem byly zachyceny starší vulkanické emise.
Prokázalo se, že ani dlouhodobý průlet vrstvami vzduchu s popílkem nezpůsobil žádné škody na letadle - ani na motorech, ani na okénkách. "V těchto inspekcích budeme pokračovat. Stříbrné fólie pod křídly nevykázaly také žádné viditelné nárazy vulkanického popela," uvádí zpráva.
Vědci prozkoumali sopečný mrak nad Německem, data budou teprve vyhodnocena - čtěte ZDE
Co všechno se může stát, když letadlo vletí do sopečného mraku - čtěte ZDE
Odborníci DLR ale v dokumentu vyzývají k opatrnému zacházení s některými výsledky výzkumného letu. Zatím totiž neexistují srovnávací údaje, které by jednoznačně popisovaly rizika a nebezpečí letů v podobné situaci.