Byly to především internetové sociální sítě, které poskytly světu okamžitou představu o rozsahu katastrofy. První obrázky ze zničeného Port-au-Prince byly rozmazané, rozostřené a tmavé, jejich obsah ale nemohl být zřejmější. Jedna z prvních fotografií zobrazovala muže na ulici, který stál a křičel do prázdna. Na jiném obrázku neznámá žena zahalená prachem běžela přímo do záběru.

Stejně jako první obrázky nepřišly z aparátů profesionálních fotografů, ani první zprávy nebyly od profesionálních zpravodajů, shodují se internetoví experti. Lidé, kolem nichž se doslova sesouvaly budovy, přímo z místa posílali záběry do sociálních sítí.

Mimořádnou vlnu solidarity a širokou výměnu informací zaznamenal po zemětřesení na Haiti hlavně populární Twitter, sociální síť umožňující uživatelům okamžitou výměnu krátkých aktuálních sdělení, takzvaných tweetů. Čtenáři "haitských" tweetů na internetových stránkách nebo v mobilních telefonech zareagovali okamžitě a zaplnili síť obrovským množstvím vzkazů.

Haitskému neštěstí se podle agentury Reuters věnují čtyři z deseti nejužívanějších témat Twitteru. Uživatelé si bleskově vyměňují krátké informace o následných otřesech, odhadovaném počtu obětí, informují se o možnostech finanční i hmotné pomoci.

"Zaplať Bůh za Facebook", citovala ABC pracovníka Armády spásy v Port-au-Prince. V situaci, kdy telefonní linky nefungují, byl se svým týmem odkázán na spojení přes internetový Skype. Když telefony "vypadly", napojila se spousta Haiťanů na Twitter a Facebook. Prostřednictvím těchto sítí místní organizují pomoc, hledají své blízké, pátrají po informacích.

K dispozici jsou i jiní pomocníci. Služba TweetDeck umožňuje třídit tweety podle témat a snadněji nalézt zprávy z Port-au-Prince, na webu TwitterMap zas uživatelé vidí na mapě světa místa, odkud lidé právě teď rozesílají čerstvé zprávy.