reklama
přihlášení odhlášení online inzerce mobilní verze | obsahový servis | online archivy | předplatné titulů economia | benefitklub         rss | mms | sms
Nejste-li dosud registrován, pokračujte zde
Uživatelské jméno:
Heslo:
rozšířené vyhledávání »
blogy video animace obrazem program počasí
Úvodní stránka iHNed.cz Hospodářské noviny Respekt Ekonom Marketing&Media Obchodní věstník Investice FinWeb KarieraWeb Reality Odborné měsíčníky
Domácí Zahraniční Ekonomika Finance Digi a věda Kultura Sport Komentáře Rozhovory Cestování Auto Jídlo Ankety
Počítače Internet Telekomunikace Spotřební elektronika Věda a výzkum Vesmír Nové technologie
Přejít do diskuse
(1 příspěvků)
DigiWeb.iHNed.cz  15. 12. 2009  10:30  (aktualizováno: 15. 12. 2009  10:28)

Pití kávy a čaje snižuje riziko onemocnění diabetem

Pijete po ránu kávu a dáváte si čaj o páté? Dobře děláte. Máte totiž šanci, že vás tyto nápoje ochrání před diabetem druhého typu. To je ten, který není geneticky podmíněn, ale přichází s věkem, většinou jako důsledek nezdravého životního stylu.
reklama
žena pijící kávu
Konzumace kávy a čaje významným způsobem snižuje riziko onemocnění diabetem 2. typu. Před touto nemocí ale zřejmě nechrání kofein, protože ještě lepší ochranu poskytuje káva, která ho neobsahuje. Vyplývá to z několika studií zahrnujících půl milion lidí a zveřejněných v publikaci Archives of Internal Medicine.

Diabetes druhého typu je onemocnění, které se objevuje po 40. roce věku. Tělo v té době sice vylučuje inzulin, ale nevyužívá ho, jak by mělo. Součástí léčby je naordinování zdravé výživy a pohybu.

Riziko onemocnění se snižuje o pětinu až o třetinu

Podle zveřejněné studie se snižuje riziko onemocnění touto formou cukrovky až o pětinu u lidí, kteří denně vypijí tři nebo čtyři šálky kávy či čaje. U konzumentů stejného množství kávy bez kofeinu bylo riziko nižší dokonce o třetinu. Při detailním rozboru výsledků vyšlo najevo, že každý další šálek pravděpodobnost onemocnění snižuje o dalších sedm procent.

Výzkum koordinovala Rachel Huxleyová z univerzity v Sydney. Příznivý účinek podle ní nesouvisí s kofeinem, ale jinými složkami čaje a kávy. Mohou to být například hořčík nebo kyselina chlorgenová, která působí jako antioxidant.

Britská odbornice na diabetes Victoria Kingová se domnívá, že údaj o snižování rizika onemocnění nelze ze studie interpretovat, dokud nebude vyjasněno, nakolik se na tom mohla podílet například dieta nebo zvýšená tělesná aktivita. A také dokud nebude známo, které složky kávy a čaje vlastně toto riziko snižují.

"Jisté je pouze to, že onemocnění diabetem 2. typu souvisí s životním stylem. Mnohým případům onemocnění se dá proto předejít aktivitou a vyváženou stravou, tedy jídlem s nízkým obsahem tuků a cukru a s větším množstvím ovoce a zeleniny," řekla Kingová.
Autor/ři: jam, ČTK

DigiWeb.iHNed.cz (přečteno 2347x)
GoogleGoogle Linkuj.czLinkuj.cz redditReddit del.icio.usdel.icio.us JaggJagg.cz Přidat.euPřidat.eu furlfurl yahooyahoo! diggdigg vybrali.sme.skvybrali.sme
Uložte si či sdílejte článek v sociální síti (po registraci zdarma)
KONTEXTOVÉ ODKAZY ETARGET
DISKUSE
Zpět na článek Přidat názor příspěvků v diskusi: 1
bezva (Pipi)
"Před touto nemocí ale zřejmě nechrání kofein, protože ještě lepší...
zobrazit příspěvky
Autor:
E-mail:       Zveřejnit:    Zasílat reakce:
Město:
Titulek:
Text:
Vložit příspěvek
Autorská práva vykonává vydavatel. Jakékoli užití částí nebo celku, zejména rozmnožování a šíření jakýmkoli způsobem (mechanickým nebo elektronickým) i v jiném než českém jazyce bez písemného svolení vydavatele je zakázáno.
reklama
reklama
reklama
reklama

Tajná tvář učitele národů

Komenský

Jan Amos Komenský je díky svým pedagogickým spisům známý jako učitel národů, velký...

Čína představila svou první civilní helikoptéru

vrtulník AC313

UVNITŘ VIDEO První v Číně vyvinutý a vyrobený civilní vrtulník uskutečnil ve čtvrtek...

Lék z konopí na roztroušenou sklerózu by měl být brzy schválen v Británii a Španělsku

konopí seté

Lék na roztroušenou sklerózu Sativex, který se vyrábí z konopí, je na dobré cestě k...

 
reklama