Americký internetový vyhledávač Google považuje sociální sítě jako Facebook za největší soupeře svého webového vyhledávání. Uvedla to dnes v Tokiu mluvčí firmy.

Uživatelé čím dál více chtějí jako výsledek svého vyhledávání spíše slovní odpověď než jen seznam odkazů. Také od internetu čekají něco osobního a očekávají osobní odpovědi. Týká se to například doporučení, do které restaurace zajít nebo na kterého lékaře se obrátit.

V tomto ohledu mají sociální sítě velký náskok, protože nabízejí informace od přátel nebo přinejmenším od známých. Uživatelé mají tendenci věřit takovým informacím více, dodává produktový manažer skupiny Google Ken Tokusei.

"Ještě nedokážeme nabídnout našim uživatelům službu, která by byla podobná a hledaná informace by zároveň přišla od známého," dodal.

Google hledá zbraně do bitvy s Facebookem

Webový vyhledávač proto začal nabízet nástroje, s nimiž uživatelé hodnotí vyhledávání a nesprávné odkazy mažou. Google se také snaží lépe trefit požadované informace.

Rivalem jsou mu například stránky WolframAlpha, které se spustily tento měsíc. Ty místo pouhého seznamu nalezených odkazů předkládají po analýze nalezených odkazů na míru šitou odpověď.

Google uvedl, že by u určitého typu vyhledávání mohl udělat totéž. Stejně ale bude následovat zavedený seznam odkazů, v němž se dá pátrat dál.

"Je to otázka upřesnění, jaký druh informace uživatel hledá," uvedl Tokusei. "Se svými výsledky ale budeme pořád předkládat určité odkazy na stránky," citovala ho agentura AP.

Tradiční konkurence se nevzdává

Google kromě nové výzvy v podobě sociálních sítí čelí i tradiční konkurenci mezi vyhledávači. Jeho konkurenti se sdružují do skupin, aby lépe dokázali urvat svůj podíl na trhu.

Microsoft sice v poslední době se snahou konkurovat Googlu příliš neuspěl, ale společnost i nadále vkládá stovky milionů dolarů do vývoje vyhledávacích nástrojů. Snaží se zdokonalit vyhledávací nástroje a vybudovat zcela novou technologii pro vyhledávání, jejíž část se podle interních informací nazývá Kumo.

Společnost Yahoo, která přišla o část svého tržního podílu kvůli dominantní pozici Googlu, pozměnila svoje výsledky vyhledávání, přičemž se více soustředí na obrázky a video.