První elektromobil Renault - NissanPlán, jehož duchovním otcem je Shai Agassi, který dříve pracoval v exekutivě jedné ze softwarových firem v Silicon Valley, usiluje o překonání překážek, které brání většímu rozšíření elektromobilů. Jsou jimi především pomalé dobíjení baterií a jejich omezený dojezd.

Agassi si myslí, že jeho společnost  Better Place L.L.C. z kalifornského Palo Alta zajistí, že  elektromobily budou v budoucnu lépe využitelné. Prý stačí použít existující technologie pro elektromobily ve spojení s desítkami tisíc široce dostupných dobíjecích stanic.

Agassimu se podařilo dát dohromady stále se rozšiřující konsorcium národních vlád, regionálních plánovacích institucí a jedné významné automobilky. Nejnovější úterní oznámení přichází po dřívějším souhlasu se spoluprací a podpoře z Izraele, Dánska,  a Austrálie. Spolupracovat hodlá i automobilka  Renault - Nissan a koalice obcí ze severní Kalifornie.

Poprvé by se elektromobily s dojezdem větším než 150 kilometrů, které využijí sítě dobíjecích stanic, měly objevit koncem roku 2010 v Izraeli. Společnost plánuje první testy v roce 2009 a plně funkční síť by tu měla pracovat v roce 2012.

Agassi je optimistický, pokud jde o jeho projekt, navzdory chmurné situaci na investičních a úvěrových trzích. Myslí si, že jeho síť dobíjecích stanic by mohla poskytnout investorům pravidelné výnosy. Uživatelé jeho dobíjecí sítě by si předpláceli službu, platili by za přístup k ní a za kilometry, které ujedou.

Výrazný pokles na trhu hypoték znamená, že investoři hledají nové příležitosti,  které poskytnou spolehlivé finanční příjmy po mnoho let. "Věřím, že takovou příležitostí jsou dobíjecí stanice pro elektromobily," řekl Agassi.

Dále čtěte

Agassi předpokládá, že jeho myšlenka sítě dobíjecích stanic je zpočátku vhodná  právě pro "ostrovní" ekonomiku Havaje. Havaj představuje relativně malý trh s vysokými náklady na energii. Je tu asi 1,2 milionu aut a ročně se jich obměňuje 70 až 120 tisíc. Řidiči na souostroví také zřídka podnikají cesty delší než 150 kilometrů.  Což znamená, že tu bude stačit menší počet nabíjecích stanic.

Petr Rosegg, mluvčí Havajské elektrárenské společnosti prohlásil, že se Better Place stane významným zákazníkem pro zdejší elektrárenskou společnost a že plánuje také investovat do obnovitelných zdrojů energie, které by byly připojeny do elektrické sítě.

I přes problémy, které existují, je podle Daniela M. Kamenna, profesora Kalifornské univerzity zabývajícího se energetickými zdroji, model společnosti Better Place slibný. Může přitáhnout majitele rozsáhlých autoparků a zákazníky, kteří mají rádi technologický pokrok. Ti ale musí překonat potíže, které budou nevyhnutelně tento nový systém dopravy zpočátku provázet.