Nakupování na internetuLetošní vyhlídky ale nejsou kvůli důsledkům finanční krize, která nutí zákazníky k šetrnosti a rozvaze při utrácení, nejlepší. Podle firmy ComScore, která sleduje obchodování na internetu, činil v prvních 23 listopadových dnech on-line prodej 8,2 miliardy dolarů, což je o čtyři procenta méně než před rokem. Poprvé v historii tak v meziročním srovnání internetové nákupy klesly.

Spotřebitelé se ovšem mají na co těšit. "Letos se zákazníci zaměřují na cenu. Zde budou on-line obchody v extrémní konkurenci předkládat ty vůbec nejlepší nabídky," předpokládá Scott Silverman, výkonný ředitel Shop.org, internetové odnože americké Národní federace maloobchodu (NRF). Američané podle něho najdou o kybernetickém pondělí "tisíce možností k výhodné koupi".

Přes počítače v zaměstnání se letos chystá vybírat dárky téměř 73 milionů lidí. Jde o více než polovinu (55,8 procenta) zaměstnanců, kteří mají v práci přístup k internetu. Ve srovnání s rokem 2005 je to téměř o 11 procent zaměstnanců více. Z mladých lidí do 34 let bude od pracovního počítače nakupovat sedm z každých deseti, zjistil průzkum společnosti BIGresearch.

Internetovému nakupování dávají lidé přednost hlavně kvůli pohodlí. mohou zboží vybírat 24 hodin denně, vyhnout se frontám a srovnat ceny a kvalitu zboží s konkurencí. Velkou výhodou je dodávka zboží až do domu, a to zpravidla zdarma.

Dále čtěte

Zákazníci, kteří plánují letos nižší útraty, zmiňují jako hlavní důvod ekonomickou situaci. Pětina přiznává, že má letos na Vánoce méně peněz než loni. Zhruba každý desátý se od internetu odvrací, pokud si obchodník účtuje vysoké ceny za dopravu.

Kybernetické pondělí je sice populárním dnem, ale nikoli dnem s největšími nákupy na internetu. Nejvíc se při on-line nákupech v USA utrácí druhé pondělí v prosinci, protože to bývá nejzazší termín pro dodání zboží do Vánoc. Loni tento den připadl na 10. prosince, kdy Američané utratili na internetu rekordních 881 milionů dolarů, o 33 procent více než rok předtím.