exoplanet__350x210_.jpgPlaneta, kterou nazvali nepoeticky MOA-2007-BLG-192Lb, se nachází v souhvězdí Střelce, asi 3000 světelných let od Země, a obíhá okolo své hvězdy asi ve stejné vzdálenosti jako Venuše kolem Slunce. S výjimkou objektů doprovázejících neutronové hvězdy byla dosud nejmenšími objevenými exoplanetami, jak odborníci planety vně solárního systému označují, dvě tělesa pětkrát hmotnější něž Země.

Slunce nově odhalené planety je takzvaný hnědý trpaslík, tedy hvězda, která nemá dostatečnou hmotnost, aby v ní mohly probíhat veškeré termonukleární reakce. Nemá proto zřejmě ani dostatečnou sílu, aby ohřívala svou doprovodnou planetu. Vědci se proto domnívají, že teplota na planetě nedosahuje ani teploty Pluta, donedávna nejvzdálenější planety v solárním systému.

"Náš objev ukazuje, že i ty nejmenší hvězdy mohou mít planety," uvedl při představení objevu vedoucí výzkumného týmu David Bennett z Notredamské univerzity. Dosud odhalené exoplanety krouží okolo hvězd, které mají alespoň pětinovou velikost Slunce. Mateřská hvězda této planety dosahuje jen šesti procent.

Členové týmu navzdory tomu upozorňují, že by planeta mohla mít atmosféru, která by nepropouštěla teplo vycházející z jádra a ohřívala povrch. "To vede ke spekulacím, že by na povrchu této planety mohl být tekutý oceán," vysvětlili Nicholas Rattenbury a Jordel Bank, kteří se na výzkumu podíleli.

Voda v tekutém skupenství by naznačovala, že by tato planeta mohla být obyvatelná. Na potvrzení této hypotézy si však vědci budou muset počkat nejméně do roku 2013, kdy americký Národní úřad pro letectví a vesmír (NASA) plánuje vypustit supermoderní kosmický teleskop Jamese Webba. Nástupce Hubbleova dalekohledu bude uzpůsoben pro pátrání právě po takových planetách.