Toshiba_HD-DVD.jpgKoncern tak vzdal bitvu s konkurenčním formátem Blu-ray. Analytici označují tento krok za chytrý, protože Toshiba tak minimalizuje své ztráty. Vítězem bitvy formátů budou podle nich spotřebitelé.

Konkurenční technologii Blu-ray propagují především koncerny Sony a Matsushita Electric Industrial se svou značkou Panasonic. Za Blu-ray se vedle velkých filmových studií postavil i největší světový maloobchod Wal-Mart Stores.

Toshiba na úterní tiskové konferenci oznámila, že přestane vyvíjet, vyrábět a prodávat přehrávače a rekordéry HD DVD. Prezident Toshiby Atsutoši Nišida  ale slíbil, že koncern zajistí podporu již prodaným přístrojům, které má ve světě zhruba milion spotřebitelů. Manažer upozornil, že není ovšem jisté, jak to bude s disky HD DVD. Neví totiž, jak se nyní zachovají studia Universal Studios, Paramount Pictures a DreamWorks Animation, která podepsala s Toshibou dohody o výrobě filmů na těchto discích.

"Usoudili jsme, že pohotové rozhodnutí bude nejlepší. Pokud bychom pokračovali, nadělalo by to spotřebitelům potíže," řekl Nišidana na tiskové konferenci. Vítězství konkurenčního formátu bylo podle něj nevyhnutelné poté, co studio Warner Bros. Entertainment oznámilo, že bude vydávat své filmy pouze na discích Blu-ray. Warner se přidal ke studiím Sony Pictures, Walt Disney a 20th Century Fox. "Jednoduše jsme neměli šanci zvítězit," dodal.

Rozhodly opět peníze

Japonský koncern Toshiba ve válce formátů sice ztrácí tvář, ale ne peníze. Shodují se na tom analytici, podle nichž je rozumné vzdát boj, a zastavit tak finanční ztráty, které by rychle narůstaly. Odstoupením od technologie  ušetří Toshiba ve fiskálním roce, který končí v březnu příštího roku, kolem 450 milionů dolarů, které by jinak dala na propagaci a restrukturalizaci svých aktivit kolem HD DVD. Likvidace nadměrných zásob a výrobních linek přitom podle Goldman Sachs může Toshibu stát jen 93 milionů dolarů. Uznáním porážky tak utrpí maximálně pýcha koncernu, shodují se experti.

Očekává se, že jednotný formát zrychlí přesun k vítězné technologii a zvýší prodej nosičů s vysokým rozlišením obrazu. Roční tržby světového trhu s domácím videem přitom dosahují už dnes kolem 24 miliard dolarů. Analytici ale upozorňují, že si spotřebitelé budou muset pořídit patřičné televizory s vysokým rozlišením.

Toshibě se pro technologií vysokého rozlišení obrazu HD DVD nepodařilo získat dost stoupenců, kteří by formát podporovali natolik, aby se z něj stal nový standard. Rychlé rozhodnutí odejít z boje může podle zdrojů z firmy znamenat, že Toshiba rezignuje na své ambice stát se klíčovým výrobcem spotřební elektroniky. Toshiba se věnuje i jiným výrobkům, ale spotřební elektronika jí měla zajistit rychlejší růst zisku.