google192.jpgAmerická firma Google, která provozuje světově nejvýkonnější internetový vyhledávač, začala tento týden testovat novou službu, díky níž by se každý uživatel webu mohl na k tomu určených stránkách podělit o své znalosti ohledně jakéhokoliv tématu. Nový publikační systém s pracovním názvem Knol by podle agentur časem mohl konkurovat oblíbené internetové encyklopedii Wikipedia.

 

Firma nyní v rámci testovacího období vyzvala ke spolupráci pouze skupinu přispěvatelů, napsal na blogu Googlu viceprezident jeho technické sekce Udi Manber. "Existují miliony lidí, kteří vědí o důležitých věcech a kteří by se o ně rádi podělili. A jsou další miliardy lidí, jež z toho mohou těžit," uvedl Manber.

 

Knol by podle něj kladl důraz na osobu přispěvatele respektive autora článku. "Klíčová myšlenka Knolu je dostat do popředí autora," říká Manber. Podle něj mají tištěné knihy, články v novinách či odborné studie vždy autora, ale web se prý zatím rozvíjel bez toho, aby kladl důraz na autorství.

 

Na konkurenční Wikipedii je nyní podle jejích zakladatelů přes 9 milionů článků ve 252 jazycích. Také na tvorbě obsahu této otevřené encyklopedie se může podílet každý, kdo má přístup k internetu. Díky soustavnému růstu popularity se Wikipedia řadí mezi deset nejčastěji navštěvovaných webových stránek na světě.