Letošní rok je rokem tabletů, rokem chytrých televizí a 3D televizí a rokem supertelefonů. Většinou jde sice o vynálezy, které už tu jsou, ale tentokrát dojde k jejich skutečnému masovému rozšíření a propojení dosud oddělených oblastí.

Rychle se budou rozvíjet takzvané aplikace - programy umožňující stávajícím "chytrým" zařízením získat nové funkce. V neposlední řadě přicházejí i novinky v reklamě a prodeji přes internet, sociální sítě a telefony. Právě v posledních dvou oblastech se naskýtají velké šance i tuzemským podnikatelům.

GRAFIKA: Technologie 2011 v číslech - ZDE

"Prim budou letos hrát televize. Co není tenké, velké a nemá trojrozměrný obraz je mimo," říká Jan Samko z internetového obchodu s elektronikou Alza k tomu, o co bude letos největší zájem.

"Chytré televizory už teď přestávají plnit jenom funkci přístroje na sledování obrazu a umožňují třeba připojení k internetu a telefonování," dodává Martin Matlocha ze sítě prodejen s elektronikou Electro World. Pokračujícím trendem bude i poptávka po barevných a zajímavě tvarovaných počítačích či televizích.

"A samozřejmě je tu nástup tabletů (minipočítačů bez klávesnice, ovládaných dotykem) a mobilních telefonů s novými technologiemi. Ve hrách jsou hitem věci, které lze ovládat hlasem a pohyby těla. Jsou je ochotni koupit i lidé, kteří jinak herní zařízení nekupují. Co se objedná, to se prodá," doplňuje Samko.

Navíc za tři až čtyři měsíce se v prodeji objeví i notebooky s extrémní výdrží baterií a potáhnou rovněž elektronické čtečky knih. Čeští nakladatelé by letos měli nabídnout více elektronických knih a takto přitáhnout i zákazníky, kteří neovládají angličtinu. Novinkou by se mohly stát čtečky, jež budou narozdíl od současných černobílých zařízení zobrazovat barvy. Otvírá se tu i zcela nový prostor pro noviny a časopisy.

Cena technologických novinek v elektronice půjde podle obchodníků kvůli rostoucí konkurenci rychle dolů, proto se budou prodejci snažit zvýšit svůj zisk nabídkou různého příslušenství a obsahu. Výrazně se například rozšíří nabídka trojrozměrných filmů a kamer pro záznam trojrozměrného obrazu.

Letošní trendy v informačních technologiích a co svět ještě čeká

Trendy 2011 podle časopisu ComputerWorld

Exploze chytrých mobilů a tabletů.
Další rozvoj internetu, kde vládnou sociální sítě a sdílení.
Využívání takzvaného clowdu, tedy přístupu k programům i datům přes internet bez toho, že by bylo potřeba výkonného počítače.
Pomalejší nástup nových technologií ve firmách kvůli předchozí finanční krizi.

Předpovědi marketingové firmy Millward Brown pro rok 2011

Na internetu vznikne několik oddělených sítí.
Díky technologiím se změní on-line nakupování. Lidé si budou moci zboží virtuálně vyzkoušet a nakupovat prostřednictvím chytrých mobilů.
Změní se on-line reklama, rozmůže se on-line video.
Expanze chytrých mobilů a tabletů.
Rozšíří se hry ovládané pohyby hráčů, na internetu vzroste reklama umístěná v sociálních hrách.

Technologie, které změní život v příštích pěti letech podle IBM

Komunikovat se bude prostřednictvím videohovorů ve 3D.
Nové baterie budou dýchat vzduch a tím pohánět přístroje.
Čidla umístěná v telefonech a dalších zařízeních budou sbírat údaje, které využijí vědci k boji proti globálnímu oteplování.
Přístroje v autech spojené prostřednictvím sítě umožní vyhnout se dopravním zácpám.
Teplo z počítačů se bude recyklovat a opět využívat.

 

Češi prodávají aplikace

Novinkou, jež se rychle rozjede i v Česku, budou aplikace, které slouží jako hry, ale také ke snazšímu přístupu k informacím, hudbě, filmům a dalším typům obsahu. Nejen pro telefony, nýbrž i pro tablety a chytré televize. Revoluci odstartoval Apple svým chytrým telefonem iPhone, jenž umožnil každému, kdo zná základy programování, vydělat díky jednoduchému způsobu prodeje svých děl.

O distribuci uživatelům se stará přímo Apple v AppStore, který je přístupný z osobních počítačů i přímo z mobilních zařízení. Na stejnou vlnu naskočil Google operačním systémem Android, jenž je v Česku populárnější než iPhone.

Využití aplikací s přístupem k on-line službám je však v České republice omezené kvůli roztříštěnému autorskému právu v Evropě a malému trhu. Čeští majitelé iPhonů, SmartPhonů s Androidem nebo chytrých televizorů nemohou sledovat to, co jejich americké protějšky. V Česku nelze nakupovat písničky v obchodu iTunes pro iPhone ani využít služby Hulu, jež nabízí stovky televizních seriálů zdarma. Majitelé chytrých televizí od Panasonicu mohou prozatím sledovat jen archiv TV Nova, ačkoli Samsung slibuje brzy zpřístupnit archiv České televize prostřednictvím svých chytrých televizí.

Šikovné české ruce

Češi ale dokážou na různých aplikacích vydělat. V Česku probíhá například vývoj mobilních her pod značkou Disney. Čeští programátoři pracují i pro čínský trh. Například programátor Lukáš Codr produkuje mobilní hry pro firmu 2K China.

"Důležité není jen udělat aplikaci, ale umět ji také prodat. Snazší je to na iPadu, na AppStoru jsou totiž lidé zvyklí nakupovat. Na jiných platformách musejí vývojáři experimentovat, například nabízet základní verze zdarma a pomocí mikrotransakcí nabízet dokoupení dalších přídavků," říká Codr.

Hry pro tablety vyvíjí zase třeba brněnská společnost Madfinger Games. Na jejich hře Samurai II: Vengeance demonstroval výrobce čipů nVidia výkon chytrých telefonů a tabletů s čipem Tegra 2. "Tablety otevírají obrovský nový trh, který není obsazen," říká Marek Rabas z Madfinger Games.

Čeští vývojáři pracují a vydělávají též na aplikacích pro sociální sítě na internetu. Letos plánuje například firma Falanxia rozjet naplno svou hru, simulaci managementu baru, pro sociální síť Facebook. "Prodáváme virtuální zboží a reklamu a produkt placement (umístění zobrazení reálného zboží ve hře)," uvádí Jakub Svoboda z Falanxie. Využívá tak dalšího trendu, změny typu reklamy na internetu.

Vydělat na "sdílení"

"Trendem je reklama, která přesně cílí na zákazníka, vytváření "komunit" na sociálních sítích a na nové typy reklamy v chytrých mobilech. Třeba odkaz, který zavolá přímo do obchodu, nebo mobil, jenž určí polohu zákazníka a při vstupu do obchodu mu nabídne slevu. Slovem roku je "share" (sdílení), tedy že jediným klikem je možné upozornit na zajímavé zboží či reklamu známé na Facebooku nebo Twitteru," říká David Špinar z firmy H1, jež prodává poradenství pro marketing a reklamu na webu.

Rovněž elektronické obchody hledají nové cesty. Například firma Fashionista nabízí virtuální zkušební kabinu: vyfotíte se mobilem, program vás "oblékne" do nabízených šatů a fotografii vyvěsí k posouzení přáteli na Facebook. Hitem jsou podle Špinara i takzvané QR-kódy, které se již objevují třeba na plakátech. Po vyfotografování mobilem nabídne telefon automaticky údaje o dané akci, rezervaci vstupenky a často i slevu. I na tom se dá slušně vydělat.

Technologie 2011 v číslech

Tablety3D televizeChytré telefonyPohybové hrySociální sítěAplikace